Planeringar


Planering
Planering Gislaved kommun 20110825

Vikt år 2-3 december
Undervisningens syfte

Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Inledning


Vad väger ditt lösgodis? Vilket blir billigast 10 st skumtomtar eller 10 st ferraribilar? Du kommer att få lära dig att väga saker och några enheter för vikt, som kilogram och gram. Du kommer också att få uppskatta hur mycket olika saker väger och vilka som väger mest.

Bedömning:


Uppskatta vilka föremål som väger mer än 1 kg. Gör om kilogram till gram t ex 2 kg =2000 g. Praktiskt: visa att du kan mäta vad som väger tyngst och att du kan tala om vad några föremål väger.

 
ViktJag kan jämföra vikt t.ex. med en balansvåg eller i händerna.Jag kan väga med enheterna kilogram (kg) och gram (g).Jag kan uppskatta hur mycket föremål väger.



Matematik Beräkningar åk 2-3 oktober 2012

Undervisningens syfte

Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

 
Inledning

Du ska få lära dig att lösa tal med hjälp av olika beräkningsformer. Vi kommer att träna på alla fyra räknesätten addition, subtraktion, division samt multiplikation.



 
Bedömning:

Vi kommer att bedöma om du kan utföra huvudräkning med de fyra räknesätten inom talområdet 0-20. Vi kommer även bedöma om du kan lösa enkla uppgifter med större tal i huvudet. Du ska kunna använda skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion 0-100/200 samt lösa räknehändelser genom att välja räknesätt och lösningsstrategi.

 
Åk 2
Göra beräkningar med de fyra räknesätten
Jag kan räkna i huvudet med de fyra räknesätten inom talområdet 0-20
Jag kan lösa enkla uppgifter med större tal i huvudet t.ex. 81+7, 80-50.

Jag kan använda skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion 0-100.Jag kan lösa räknehändelser genom att välja räknesätt och lösningsstrategi.



Åk 3

Göra beräkningar med de fyra räknesätten
Jag kan räkna i huvudet med de fyra räknesätten inom talområdet 0-20.
Jag kan lösa enkla uppgifter med större tal i huvudet t.ex. 350+70 och 2x40.

Jag kan använda skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion 0-200.Jag kan lösa räknehändelser genom att välja räknesätt och lösningsstrategi.




Musik ht 2012 åk 2-3


Följande mål i ämnet ligger till grund för arbetsområdet:
  • Spela och sjunga i olika musikaliska former.

Inledning

Visst är det fantastiskt att musiker kan spela musik som någon hittade på för flera 100 år sedan eller som har hittats på av någon från andra sidan av jordklotet! Du ska få lära dig det fiffiga med noter, med dem kan man faktiskt skriva musik på papper! Och så ska du få öva dig i att spela några enkla instrument. Tillsammans kommer det att bli som en liten orkester.


Bedömning:

Vi kommer bedöma om du kan spela en enkel rytm efter fjärdedels- och åttondelsnoter. Vi kommer också att bedöma om du kan spela en enkel melodi efter noter.


 

Matematik Positionssystemet åk 2-3 augusti-september 2012


Inledning

Du ska få lära dig att placera in tal i tallinjer och i hundrarutor. Du ska få träna på att göra rimliga gissningar i ”veckans uppskattning”. Genom spel, övningar och arbetsblad får du träna på att jämföra, storleksordna och dela upp tal i ental, tiotal och hundratal.


Bedömning:

Vi kommer att bedöma om du kan placera talen i rätt ordning, ramsräkna både framåt och bakåt, tala om hur många ental och tiotal som ett tal består av, begreppen (udda-jämnt, större än-mindre än, fler-färre). Vi kommer även bedöma om du kan göra rimliga gissningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar